Szocreál beton: az emlékezés anyaga?
A hetvenes évek Magyarországán a beton nemcsak építőanyag volt, hanem az állami jelenlét szimbóluma is. A panelházak, aluljárók, irodakomplexumok és ipari csarnokok monoton szürkesége egyfajta vizuális rendszerré vált, egy olyan világé, amely egyszerre jelentett otthont, munkát és kontrollt. Ma, amikor a múlt építészeti lenyomataival újra meg újra szembesülünk, jogosan merül fel a kérdés: mit kezdünk ezzel az örökséggel?
A szocreál és a beton – a rendszer esztétikája
A szocialista realista építészet első hulláma még a monumentális, historizáló stílust képviselte, de a hatvanas-hetvenes évektől egyre inkább a funkcionalitás vált meghatározóvá. A beton ideálisan illeszkedett ebbe az elképzelésbe: olcsó, gyorsan gyártható, jól formálható. A tömeges lakásépítés céljait tökéletesen szolgálta.
A panelházak tipizált elemei, a gyárépületek hatalmas rácsostartói, az aluljárók „kiégethetetlen” hidege – mind ugyanannak az építőanyagnak a különböző arca. A beton ridegsége nem volt véletlen: a hatalom a praktikumra, nem az esztétikára törekedett. Az anyag szimbolikus is lett – az egyéni ízlés, a természetesség és a melegség ellentéte.
Emlékezet és identitás – hogyan nézünk ma ezekre az épületekre?
A mai városi terekben a szocreál beton jelenléte megkerülhetetlen. Sok esetben romlásnak indult szerkezetekről, málladozó homlokzatokról beszélünk, máskor épp a túlélésük, időállóságuk döbbent meg. Egyes városrészek ikonikus elemei lettek a panelrengetegek, vagy épp a brutalista stílusú művelődési házak.
Újjáértelmezés vagy eltüntetés?
Az elmúlt években új szemlélet kezd kibontakozni. A szocreál örökséget nem feltétlenül kell elbontani, hanem újra lehet értelmezni. Felújított panelhomlokzatok, átalakított aluljárók, ipari műemlékké nyilvánított gyárcsarnokok – ezek mind azt jelzik, hogy a beton nemcsak múlt, hanem új kontextusba helyezhető érték is lehet.
Designerek, építészek, városkutatók keresik az egyensúlyt: hogyan lehet az emlékezetet megőrizni úgy, hogy közben esztétikai és funkcionális új jelentéseket is kapjon az anyag. A beton tehát már nem csupán a rendszer hű szolgája, hanem az emlékezés – és talán az újraértelmezett identitás – médiuma is.
45 megtekintés, 4 a mai napon